اهمیت گودبرداری در فرایند ساخت و سازهای مسکونی

اهمیت خاکبرداری در ساخت و ساز منازل مسکونی

زمان مورد نیاز برای مطالعه این مقاله : 5 دقیقه


اهمیت گودبرداری در فرایند ساخت و سازهای مسکونی

اگر پی ریزی بنای ساختمان بد باشد، دیگر فوق‌العاده بودن بنای جدید ساخته‌شده اهمیتی نخواهد داشت. گودبرداری شاید مهم ترین بخش فرایند ساخت یک بنا است . با انتخاب حرفه ای ترین پیمانکاران خاکبرداری این مرحله را با رعایت تمام استانداردها باید انجام داد.

هر محل ساخت بنا دارای ویژگی های منحصربه فرد است و این محل باید برای پی ریزی ساختمان آماده سازی شود. نوع و طبقه بندی خاک آن توسط تیم حرفه ای باید انجام شود. بدون گودبرداری مناسب، پی خانه جدید شاید دارای همه الزام‌های مورد نظر ما نباشد. در اینجا برخی از موارد مهم که در خلال گودبرداری برای ساخت بنا باید به دقت مورد توجه قرار گیرد شرح داده می‌شود.

 


 

مقاله پیشنهادی ما به شما:

بهترین روندهای تخریب ساختمان چیست؟


پاک سازی محل ساخت

اولین گام در این فرایند اغلب پاک ‌سازی محل ساخت است. در این مرحله درختان و گیاهان ناخواسته و سنگ‌ها با استفاده از ابزار و ماشین الات خاکبرداری بر داشته می‌شوند. کنده درخت‌ها و گیاهان باید تا ارتفاع مناسب بریده شوند .

دیرک گذاری محل ساخت خانه

زمانی که محل ساخت پاک‌سازی شد، باید با دیرک محل ساخت بنا نشانه‌گذاری و معین شود. معمولاً این کار قرار دادن 4 دیرک به عنوان نشانه در چهار گوشه محلی است که خانه در آینده بنا می‌شود. بعد قطر چهارگوش حاصل از این چهار دیرک اندازه‌گیری می‌شود و طول و عرض محل ساخت مشخص می‌شود.

نقشه اولیه

بعد از تعیین محل بنا با دیرک، اغلب سازندگان ساختمان طرح و نقشه اولیه خانه را که شامل نقشه حیاط، محل کاشت گیاهان تزئینی، پله‌ها، پیاده رو و دیگر اجزا خانه می‌شوند تهیه می‌شود. این اقدام به ارائه ایده‌ای کلی برای استقرار اجزا بنا و چگونگی مناسب‌سازی آن با محل ساخت کمک خواهد کرد.

آماده سازی محل ساخت

همچنین، گودبرداری شامل حفر کردن داخل ناحیه ای است که دیرک گذاری شده است تا اطمینان حاصل شود گیاهان کنده شده‌اند و زهکشی و فاضلاب مناسب صورت گرفته است.. پیاده‌روها باید در اطراف سنگ پی بنا ایجاد شوند و مراحل بعد از جمله، حفر یک گودال در زیر خط یخ زدگی اجرا شوند. فونداسیون در ساخت وساز یک مرحله بسیار مهم است که بستگی به چگونگی انجام دادن مراحل گودبرداری دارد.

 


 

مقاله پیشنهادی ما به شما:

3 نوع از رایج ترین فونداسیون ها در ساخت خانه های مسکونی


مواد برای نگه‌داشتن سنگ پی ساختمان و زهکشی (فاضلاب)

ریختن شن و سنگریزه مناسب می‌تواند در فرایند ساخت تفاوت ایجاد کند. سازنده خانه همچنین لوله‌های فاضلاب را بعد از گودبرداری نصب می‌کند تا اطمینان یابد قبل از پی ریزی محل ساخت ترازشده است.

حفر چاه فاضلاب

چاه‌های فاضلاب نیز باید برای زهکشی فاضلاب با نصب لوله فاضلاب حفر شوند. این مرحله در فرایند ساخت خانه حیاتی است چون لوله‌های زهکش فاضلاب در فرایند گودبرداری بسیار اهمیت دارند.

کندن زمین برای ایجاد ماشین‌رو:

زمانی که محل احداث خانه برای پی ریزی گودبرداری می‌شود باید راه ماشین رو برای ماشین ها وتجهیزاتی مانند بیل های مکانیکی نیز گودبرداری شود. این فرایند خارج کردن درختان از زمین، تخته‌سنگ‌ها، بوته‌ها و گیاهان دیگر را در بر می‌گیرد. اغلب برای حصول به پی تراز شده با ارتفاع مناسب از شن و سنگریزه استفاده می‌شود. بعلاوه، گودبردارها اطمینان پیدا می‌کنند که راه ماشین رو و فاضلاب قبل از ساخت خانه مد نظر قرارگرفته‌اند.

اگرچه فرایند گودبرداری پی ریزی ساختمان را هم در بر می‌گیرد، این فرایند تنها حفر کردن یک گودال و ریختن مقداری بتن در آن نیست و فرایندی بسیار پیچیده‌تر است. این فرایند ایجاد فاضلاب کامل، قرار دادن لوله فاضلاب در زمین حفرشده و موارد دیگر است. برای ساخت یک سازه با پی محکم، این بخش کار ساخت مهم‌ترین بخش ساخت خانه است. اگر فرایند گودبرداری به درستی صورت نگیرد، می‌تواند به عواقب بد بعدی منجر شود. باید مطمئن شد سازنده‌ای خانه انتخاب شده می‌خواهد همه فرایند گودبرداری را به درستی اجرا کند . همانطور که خاک برداری منازل مسکونی از اهمیت زیادی برخوردار است گودبرداری نیز تکمیل کننده این پروسه است. با ساخت یک پی محکم، خانه بنا شده در آزمون گذر زمان به خوبی دوام خواهد آورد.

برای انجام تمام مراحل خاکبرداری و گودبرداری با ماشین الات و تجهیزات پیشرفته گروه حرفه ای خاکبرداری اصفهان (دلال باشی ) با تیم تخصصی خود آماده همکاری در هر گونه پروژه ساخت و ساز است .در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

روان گرایی خاک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

روان گرایی خاک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

انواع روش های رایج تثبیت خاک با عوامل مختلف

انواع روش های رایج تثبیت خاک

رایج ترین روش ها برای تخریب سازه های بتنی

بهترین روش های تخریب بتن برای سازه های بتنی فرسوده

آدرس دفتر : اصفهان - خیابان آمادگاه
انتهای خیابان آمادگاه -نرسیده به چهاراه فلسطین